دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
فعالیت‌های قرآنی

حوزه/ هیئت دانشگاهی افغانستان امروز ۳۱ تیرماه، از فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بازدید کردند و در خصوص تفاهم‌نامه‌های فرهنگی به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، مولوی عبدالناصر امینی، مسئول بین‌الملل دانشگاه غالب هرات، در بازدید هیئت دانشگاهی افغانستان از فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی که امروز ۳۱ تیرماه، در مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی استان، با حضور اساتید سه دانشگاه‌ هرات برگزار شد، اظهار کرد: بانوان افغانستان در سه دهه اخیر به سه معضل بزرگ دچار شده‌اند که اولین معضل سنت‌های قبیله‌ای بسیار سخت‌گیرانه است. دومین معضل این است که حدود بیست سال است که آمریکا و غرب در افغانستان رسوخ پیدا کرده و آزادی خاصی را در کشور افغانستان پدید آورده‌اند و برای فروپاشی کانون خانواده تلاش ‌کرده‌اند. سومین معضل هم در خصوص محدودیت‌های افراطی بیان می‌شود که در افغانستان جریان پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دختران بسیار نجیب و توانمندی در افغانستان وجود دارند که حمایت نمی‌شوند و در تلاش هستند که خود آن‌ها وضعیت را تغییر دهند و انسجام روحی پدید آورند. یکی از موضوعاتی که امروزه در افغانستان موجود شده است، عدم تحصیل بانوان است که فضای روانی بسیار بدی را برای آن‌ها فراهم آورده و جنگ روانی رسانه‌ای بسیار گسترده‌ای برای آنها درحال شکل‌گیری است. لذا برنامه‌های انجام شده در جهاددانشگاهی انگیزه خوبی را برای الگوسازی در افغانستان پدید آورده است و امیدواریم در این مسیر باهم همراه شویم.

خانه «گفت‌وگوی خانواده» بر مبنای علوم قرآن باشد

امینی گفت: خانه «گفت‌وگو و اندیشه خانواده» باید بر مبنای علوم قرآن باشد و بر این حیطه از مذهب گذر کنیم و به اسلام بپردازیم. لذا این موضوع اهمیت بسیاری دارد و باید برای تمامی افراد انجام شود و تنها به تفاوت‌ها توجه نشود.

در ادامه بصیراحمد نادی مدرس دانشگاه هرات افزود: تبلیغات توده مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مباحثی همچون تبعیض جنسیتی اثر خود را بر روی توده مردم گذاشته است. لذا باتوجه به اینکه خانواده موضوع فراحوزه‌ای است، در تمام دنیا تاثیرگذار است و باید به آن توجه شود.

همچنین عبدالرحمن عزیزی استاد دانشگاه جامی بیان کرد: قصه‌های تلخ بانوان افغانستان بسیار زیاد است اما قصه آنها بسیار تلخ‌تر و سخت‌تر از چیزی است که اکنون شما شنیده‌اید. اگر افغانستان دختر باسواد نداشته باشد، فردا مادر باسواد ندارد و در نتیجه آن ۸۰درصد نسل‌های آینده افغانستان بی‌سواد خواهند بود.

زینب یاراحمدی خراسانی دانشجوی دکتری و پژوهشگر حوزه زنان نیز بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی در قالب خانه «گفت‌وگو و اندیشه خانواده» ایفای نقش می‌کند. زیرا تصویری که از زن در جامعه سنتی دیده شده است و مقایسه آن با سیره حضرت زهرا(س) و قرآن تفاوت دارد و علت و حلقه وصل این مدرسه بانوان هستند.

یاراحمدی خراسانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در چندسال گذشته موضوع الگوی سوم را بیان کردند و طی آن بیانات باید به دنبال الگوی جدیدی برای خانواده باشیم. لذا تمامی این موارد مجموعه ما را به سمت مطالعات زنان سوق داده است و تفاوتی که رشته زن و خانواده در ایران نسبت به کشورهای دیگر دارد، این است که مطالعات زن و خانواده در ایران با محور چارچوب خانواده بیان می‌شود و زن و مرد از لحاظ نفس و روح برابر هستند و تنها در خصوص مسئولیت‌ها و نقش‌های آنها تفاوت وجود دارد. لازم به ذکر است که هرگونه نقدی که نسبت به تصویر زنان وجود دارد و باید اصلاح شود، در بستر خانواده دیده شود تا نگاه برابری‌طلبی فمنیستی موجود نشود.

در ادامه اعظم محمودی، پژوهشگر زن و خانواده و دانشجوی دکتری تصریح کرد: هنگامی که خانواده در ایران رصد می‌شود، متوجه می‌شویم که بسیاری از حال و احوال خانواده به روحیه بانوان بستگی دارد و از آن تاثیر می‌پذیرد. بانوان در لایه‌های پنهان، نارضایتی‌هایی دارند و امری که در این میان بسیار اهمیت دارد، در خصوص عدم گفت‌وگو است که این گفت‌وگو به معنای فهم یکدیگر و لایه‌های خانواده است، به همین دلیل نام این مدرسه، «خانه گفت‌وگو» نهاده شده است و بنا شده است که در آن خلأ و نارضایتی‌هایی که در لایه‌های پنهان وجود دارد، برطرف شود.

این عضو خانه «گفت‌وگو و اندیشه خانواده» مرکز قرآنی جهاد دانشگاهی ادامه داد: فضایی که در مرکز قرآنی جهاد دانشگاهی موجود شده، برای این است که ما به درون خود سفر کنیم و خلأهای خود را بشناسیم. به همین دلیل نشست‌هایی با این فضا و مضمون در حال برگزاری است و طی آن، روانشناسی‌ خانواده با ابزارهای متعدد صورت می‌گیرد. مدرسه گفت‌وگویی با محوریت آموزه‌های قرآنی؛ قرآن را در خانواده به عنوان یک منشور زنده و تلاش می‌کند که خانواده بهتر از قبل مسیر زندگی را با کمترین تنش طی کنند.

همچنین زینب رستگارپناه پژوهشگر حوزه زنان و جنسیت، بیان کرد: باتوجه به بررسی‌هایی که بر روی بانوان اهل افغانستان انجام شده است، متوجه شدیم که وضعیت کنونی افغانستان، صلاح دید دولت کشور است اما برخی از ناراحتی‌های آنها ناظر بر سیاست‌هایی است که در سطح بین‌الملل برای افغانستان انجام می‌شود و نتیجه آن اثری بر خانواده مسلمان دارد و تبعیض جنسی را گسترش می‌دهد. لازم به ذکر است که این امر از افغانستان آغاز شده و در دیگر کشورها درحال گسترش است.

رستگارپناه بیان کرد: اثر وضعی تبعیض جنسی بر روی دخترهای افغانستان این روزها بسیار زیاد است و تاثیرات بسیاری بر زندگی آن‌ها دارد. لذا معنا و مانورهایی که برای این مفهوم انجام می‌شود، بر روحیه آن‌ها بسیار موثر بوده است و حتی در مواقعی از اثر آن بیشتر بوده است. بانوان اهل افغانستان دارای ضریب هوشی و خلاقیت بالایی هستند و توانمند کردن این بخش از جامعه که بخش تاثیرگذاری هستند، صرفا منوط به حضور در دانشگاه‌ها نیست.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی بانوان افغان

این پژوهشگر حوزه زنان و جنسیت ادامه داد: راه‌حل حال بد این روزهای ما در کتاب قرآن نهفته شده است و بنده معتقد هستم توانمندسازی آن‌ها از جهت‌های دیگر ارزنده است و باید برای آن راه‌حل‌هایی تعبیر شود. لذا دوره‌هایی که جهاد دانشگاهی برگزار می‌کند، می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی این توانمندسازی داشته باشد و برای بانوان و کودکان اهل افغانستان به صورت مجازی دوره‌هایی را اجرا نماید. پیشنهاد بنده به عنوان یک خانم این است که اهالی افغانستان برای بهبود حال بانوان اندیشه کنند و دوره‌های توانمندسازی برگزار نمایند و ایران پتانسیل‌های بسیاری برای این امر دارد و باید با سنجیدن ظرفیت‌ها در این امر سهیم باشد تا بتواند وضعیت را بهبود ببخشد.

همکاری جهاد دانشگاهی با افغانستان در حوزه تربیت جوانان

در ادامه سعید خدیوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جدی جهاد دانشگاهی ناظر به نگاه نخبگانی با عموم مردم بوده است. لذا در این مدت دو مورد از بهترین رسانه‌های ایران در جهاد دانشگاهی فعالیت کرده است. یکی از معضلات افغانستان، رسانه است و جهاددانشگاهی آمادگی همکاری مشترک در خصوص رسانه را با اهالی افغانستان دارد. زیرا جهاددانشگاهی دارای دو رسانه فعال و خوب در کشور است. همچنین تولید محتوای مجازی جهاددانشگاهی که در خصوص آموزش و تربیت نیروی انسانی فعالیت می‌کند و مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی می‌تواند با آموزش‌های متعدد در این امر با افغانستان همکاری کند. بنابراین باتوجه به چنین ظرفیت‌هایی، می‌توانیم برای تربیت نیروی جوانان افغانستان و آرام کردن اذهان عمومی آن‌ها، با کمک یکدیگر همراهی و همکاری داشته باشیم.

وی گفت: مجموعه جهاددانشگاهی علاوه بر این موارد فرهنگی، دارای مجموعه‌های پژوهشی و گردشگری است و می‌تواند با تعریف حلقه‌های مشترک در این خصوص با کشور افغانستان همکاری کند.

فقه اسلامی، بهترین الگو برای جوامع است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی، بیان کرد: افرادی که در تاریخ سلطه دارند، به دنبال تحقق اهداف خود هستند و می‌خواهند بر کشورهای دیگه حکومت کنند، اما اشغال سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک‌تر از اشغال جغرافیایی است. لذا باید تلاش کنیم که افغانستان را در این خصوص یاری سازیم. در بعضی از کشورهای اسلامی اشغال سیاسی وجود دارد، اما دولت‌های مختلف در معرض اشغال فرهنگی قرار گرفته‌اند و برای تهاجم فرهنگی برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که جامعه را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که فقه اسلامی بهترین الگو برای جوامع است و تمامی موارد لازم برای یک جامعه سالم را در خود جای داده است. خانه «گفت‌وگو و اندیشه خانواده» بستر مناسبی است و در این حوزه باید تفاهم‌نامه‌های متعددی با افغانستان برقرار شود تا الگوی سوم خانواده و تربیت نیروی مناسب در کشور همسایه صورت گیرد.

در پایان این جلسه بنا شد که تفاهم‌نامه‌ای برای این موضوع و تعاملات فرهنگی خراسان بزرگ و افغانستان صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha